Tesztkészülékeket mindig szívesen fogadunk el, mivel szeretünk mindent alaposan kipróbálni. Azonban van amikor a megbeszélt csomag érkezésére pár hetet is várnunk kell és ilyenkor bizony megesik, hogy számos egyéb teendőink mellett lassan megfeledkezünk egy-egy beígért tesztcsomagról. Jelenlegi tesztalanyunk is már majdnem a feledés homályába veszett, azonban pár napja egy üzenet érkezett az egyik hazai futárszolgálattól, amiben jelezték, hogy terjedelmes méretű csomagot fognak részünkre kiszállítani.
A szállítócég üzenetén elsőre meg is lepődtünk, mivel legjobb tudomásunk szerint nem vártunk csomagot, azonban némi tanakodást és a feladó azonosítását követően megvilágosodtunk, hogy egy pár hete egyeztetett tesztcsomag van úton hozzánk. Röviddel ezután át is vettük a küldeményt, ami annak ellenére, hogy mindössze három dobozból állt, valóban terjedelmes méretekkel rendelkezett.
A csomag, az Emotiva és SVS márkák hazai forgalmazójától érkezett, így azon már nem is csodálkoztunk, hogy a dobozokban a két neves amerikai márka képviselőit találtuk, egy Emotiva TA-100 sztereó erősítő, egy Emotiva Airmotiv B1 hangsugárzópár és egy SVS PB-1000 aktív mélynyomó formájában. A kicsomagolást és a vizuális ismerkedést követően azon tanakodtunk, hogy a három jövevény melyikével is kerüljünk először közelebbi kapcsolatba, de mivel nem szoktuk elaprózni a dolgokat, így választásunk a trió legnagyobb darabjára, az SVS PB-1000-re esett.
Az SVS-t, mint gyártót most nem mutatjuk be részletesen, ellenben akit érdekel a cég története és kínálata, az nyugodtan keresse fel magyarországi weboldalukat, ahol a részletes információk mellett, egy 45 napos visszavásárlási garanciáról is olvashat, melyet a gyártó nagyvonalúan biztosít minden vásárló részére.
Megjelenés és szolgáltatások
Akkor lássuk jelenlegi tesztünk főszereplőjét, ami egy olyannyira méretes darab, hogy már a kicsomagolása közben is meglepődünk. A már komolynak nevezhető (47 x 47 x 38 cm) méretekhez 20 kg feletti súly társul, így a dobozból történő kiemelés inkább kétemberes feladat, mint magányos tevékenység. A csomagolásról érdemes megemlíteni, hogy a gyártó semmit nem bízott a véletlenre, ezért a PB-1000-et egy rendesen kibélelt, a belső sarkokban szivacsidomokkal ellátott dupla dobozba tette, így a szállítás közbeni sérülés kockázata szinte kizárt.
A dobozából kivéve közelebbről is szemügyre vesszük a PB-1000-et, ami így sem tűnik kisebbnek, mint az első pillantás alkalmával. Méreteit a tervezők próbálták finoman elrejteni a sarkok kerekítésévél és az egységes sötét színnel, de az apró formai játékok ellenére is, egy átlag hazai lakás nappalijában inkább lehetne drabálisnak, mint szolidan beilleszkedőnek nevezni.
A doboz külsejére klasszikusnak nevezhető famintás fóliaborítás került, amit pár éve még unalmasnak és egyszerűnek neveztünk volna, de napjainkban a legújabb trend szerinti „szálcsiszolt” felületre emlékeztető és igencsak sérülékeny műanyagbevonatok mellett, szinte már örültünk is neki. A fóliaborítás azonban egy cseppet sem negatívum, mivel ez a darab a cég mélysugárzóinak belépő modellje, ahol mindez simán belefér. Az összerakás minősége a kategóriájában példásnak nevezhető, az illesztések pontosak, hibának nyomát sem találjuk.
A megjelenés megítélése többnyire egyéni ízlés kérdése, de nálunk egységes volt az a vélemény, hogy az előlapi szövetet fennhagyva szebb az PB-1000 kinézete, mint nélküle, továbbá a hangszóró melletti LED fényerejét is kissé csökkenti a textil, így annak piros vagy kék fénye (a működési állapottól függően) kevésbé zavaró. A takarószövet alá egy 25 cm-es, hosszúlöketű hangszóró és egy méretes reflexcső külső kivezetése került, ami inkább „stúdiós”, mint otthoni hatást kelt, de ennek ellenére teljesen rendben van.
A hátoldalon a vezérlőpanelt találjuk, ami egy 300 W-os erősítőt takar, amely teljesítménye a specifikációk szerint, igaz rövid időre, de akár 700 W körüli értéket is elérhet. Frekvenciaátvitele a gyári adatok alapján példás, 19 Hz-től egészen 270 Hz-ig +/- 3db-en belül marad, de ezt XTZ Pro szettünkkel később meg is vizsgáljuk. A hátsó panelen a szokásosnak nevezhető kezelőszervek kaptak helyet, így van lehetőség a hangerő és a fázis állítására, a frekvencia vágására és az „Auto standby/On” állapot kiválasztására. A csatlakozók között találkozunk alacsony és magas jelszintű bemenetekkel, melyek közül az előbbi LFE képes, valamint a tápkábel aljzatával, ami nem az elterjedtebb IEC típus, hanem a ritkábban alkalmazott „piskóta” vagy „borotva” nevekkel illetett változat. Az utóbbival önmagában semmi gondunk nincs, mivel a kellő „árammennyiség” szállítására tökéletesen alkalmas, mindössze tápkábelcsere esetén korlátozhatja az elérhető választékot.
Meghallgatás
A vizuális ismerkedést követően az PB-1000-et egy kis bejáratásnak vetettük alá, mivel az esetleges korábbi használatról nem volt információnk, így biztos, ami biztos alapon másfél napra magára hagytuk a szokásos zajainkkal és zörejeinkkel. A kellő átmozgatás után azonban egyből a „mélyvízbe” dobtuk és egy Cambridge Audio CXR200 mögé kötöttük, egy Focal Aria 5.0 (Aria 926, 906 és CC 900) társaságában. A CXR200 nem rendelkezik szobakorrekciós és EQ beállításokkal, így az PB-1000 saját produkcióját tudtuk meghallgatni először, majd a következő körökben egy Onkyo TX-RZ1100-zal, majd sztereóban egy NAD C368-cal is tettünk pár próbát.
A CXR200-nál bevetettük az XTZ Pro bemérőkészletünket, mivel az akusztikai körülmények egy kis korrekciót még a legjobb környezetben is igényelnek és ezzel együtt megragadtuk az alkalmat, hogy utánajárjunk a gyártó által megadott frekvenciaadatok ellenőrzésének. A specifikációban feltüntetett legalacsonyabb érték azonnal „barokkos túlzásnak” tűnik, mivel a 19 Hz-es alsó határt csak közel 25 dB-es eséssel tudta produkálni a PB-1000. Azonban a 25 Hz és 190 Hz közötti tartomány már 7 dB-en belül marad és a csúcspontot is mindössze a reflexcső 60 Hz környéki hangolása jelenti, ami ebben a kategóriában dicséretes adat.
A kábelezésre is figyelmet fordítottunk, de azért nem akartunk elszállni az árazással, így az SVS hátsójába egy Oehlbach NF214-et, majd egy Chord Crimson VEE3-at kötöttünk. Az NF214-nél kissé több mélyet, a Chord-nál feszesebb megszólalást tapasztaltunk, ezért inkább az utóbbi mellett döntöttünk, mivel a mély hangok mennyiségéből már így is volt bőven.
A meghallgatást szokásos demóinkkal indítottuk, majd a Jurrassic World, a Törésvonal és a Szárnyas fejvadász 2049 jelenetei következtek, a sort pedig sztereó zenékkel zártuk, hogy a lehető legtöbb helyzetben meg tudjuk vizsgálni a PB-1000 képességeit.
A Datasat demóban elsuhanó űrhajó komolyan megdolgoztatja mélyládánkat, ami reflexes mivolta ellenére gyors és pontos hangokat produkál, de a mérete alapján várt „ütős hangot” egy kissé hiányoljuk. A Dolby filmjeivel nagyon hasonló produkciót kapunk és a korábbi demónál is tapasztalt hiányosságot leszámítva, egy rossz szavunk sem lehet a mélyekre. A Jurassic World „állatkertjének” lakói szintén próbára teszik a PB-1000-et, de az minden panasz nélkül teszi a dolgát és néha már olyan erővel próbálja visszaadni a nemlétező világ hangjait, melyen meg is lepődünk.
A Törésvonal „katasztrofálisan sikerült” jelenetei szintén megmozgatják alattunk a kanapét, párszor már annyira, hogy az kissé soknak is tűnik, de a mélynyomó még eközben is hozza a már megismert, reflexes kiviteléhez képest, pontos és gyors megszólalást. A Szárnyas fejvadász új részében szintén bőkezűen bántak az alsó tartománnyal, ami részben kellemes és élvezetes, másrészt azonban komoly munkával látja el a mélysugárzókat. Az SVS doboza ezt is jól bírja, de hangjával nem kiütni akar bennünket a nadrágunkból, hanem inkább jó alaposan belerázni abba.
Az első kört követően a CXR200 helyére bekerült a TX-RZ1100, melyet már egész korrektnek nevezhető korrekciós rendszerrel látott el a gyártója, így a mély hangok beállítására és finomhangolására is kínál lehetőséget. Az Onkyo produkcióját nem részleteznénk, mivel nagyjából 90 százalék feletti egyezést mutatna az eddig leírtakkal, mindössze a különbségeket említenénk meg röviden. Az AccuEQ bekapcsolása és finomhangolása után a PB-1000 hangja kicsit nyugodtabbá vált, de ereje összességében mégsem csökkent. Jobban belesimult a hangképbe mint korábban, valamint a megszólalásába beköltözött egy kis finomság és részletesség is.
Az utolsó körben a mélynyomót ráakasztottuk NAD C368-as erősítőnk „sub out” aljzatára, hogy megtudjuk mire képes kétcsatornás üzemmódban. Igaz, ez a felhasználási környezet nem annyira elterjedt, de napjainkban mégis egyre gyakrabban olvasni a 2.1-es sztereó elrendezések igényéről, vagy a házimozi rendszereken történő zenehallgatás alsó tartományának aktív mélysugárzóval megvalósított támogatásról. A 2.1-es felálláshoz a PB-1000-rel együtt érkezett Emotiva Airmotiv B1-es dobozkákat vettük elő, mely utóbbiak meghallgatásáról egy későbbi tesztben fogunk bővebben és részletesen beszámolni.
Némi finomhangolást és egy rövid kontrollmérést követően elindítottuk szokásos zenéinket, ahol jazz albumunk nyitotta a sort. A megszólalás kellemesen levegős, az alsó tartomány pedig mentes a reflexes kialakítás jellegzetes hibáitól. A hangot szinte már feszesnek is nevezhetnénk, de pontosnak és gyorsnak mindenképpen. Túlzásnak, elnyúló mély hangoknak nyoma sincs, az alsó frekvenciák szépen elkülönülnek egymástól.
Kicsit zúzósabb zenékre áttérve, a mély hangok rábízott részét nagyon szépen hozza az SVS. Egy pillanatra sem akarja „elkenni” vagy „maszatolni” az alsó frekvenciákat, a gyorsaság és a pontosság itt is megmarad. Elektronikus műfajra váltva sem kell csalódunk, mivel a „virtuális” dobok hangjai nagyon komoly mélységekbe merészkednek, azonban a mélytartomány felső része kissé háttérbe szorul.
Összefoglalás
AV-Magazin: AJÁNLOTT
A kezdeti meglepődést követően kissé megosztott bennünket az SVS PB-1000, mivel hangjának vitathatatlanul a kategóriája felső részében van a helye, ellenben megjelenése és mérete lehet, hogy sokakat elriaszt. A kinézete a felhelyezett takarószövettel teljesen kulturált, de annak hiányában már elég vegyes lehet a látványának megítélése, valamint méretei sok hazai nappaliban kissé túlzónak bizonyulhatnak. Azonban egy mozi vagy zenehallgatás céljára kialakított helységben, akár még átlagosnak és szépnek is lehetne nevezni masszív, funkcionális megjelenését.
Az egyéni ízlés és esztétika témakörét magunk mögött hagyva, a PB-1000 hangjában már nem igazán tudunk komolyabb negatívumot megemlíteni az általunk kissé hiányolt „ütős” megszólaláson kívül, sőt, produkcióját leginkább csak dicsérettel tudjuk illetni. Reflexes kialakítása ellenére gyors, pontos és szinte már a jobbnak nevezhető zárt mélysugárzók feszességével rendelkezik. Egyedül a reflexnyílás hangolási pontja buktatja le, mely frekvenciája jól hallható, de egyben kellemesen egységes karaktert is kölcsönöz a megszólalásnak. A teljesítményre sem lehet panaszunk, mivel még a legextrémebb akciójelenetek alatt sem fogyott el az ereje, azonban 25 négyzetméter feletti vagy nagyobb légtérrel rendelkező helységekbe már lehetséges, hogy egy darab kevésnek fog bizonyulni belőle.
Tesztalanyunk, bár a gyártó alsó kategóriáját képviseli, árcédulája mégis a legtöbb konkurens középkategóriáját idézi, ami érthető is, mivel ez a mélynyomó semmiképp nem nevezhető belépő darabnak. Hangja miatt a jobbak között van a helye, kinézete viszont kissé visszahúzza az olcsóbb példányok felé. Árazása és produkciója alapján simán nevezhetjük egy jó vételnek, de azért kiemelkedőnek mégsem, mivel ebben az árkategóriában már számos olyan versenytársa akad, melyek a hasonlóan jó hang mellett szélesebb szolgáltatáskínálattal, elegánsabb kinézettel és igény esetén szolidabb méretekkel rendelkeznek.
Tesztünk összefoglalójának végén azzal tudunk elköszönni, hogy ha valaki, egy már komolynak nevezhető mélysugárzó vásárlását fontolgatja, akkor az SVS PB-1000-et semmiképp ne hagyja le a listájáról, mert részünkről a kategóriájában egy ajánlott darab.
Listaár: 179.990,-Ft