Silverado – Silver 1000 kontakt tisztító és felületjavító teszt

A HiFi világa gyakran tele van megmagyarázhatatlan dolgokkal. Kavicsok, pénzérmék, színes pöttyök, tapaszok, arany vagy gyémánt nanorészecskés folyadékok és még számos “eszköz” és “csodaszer”, amelyek a hangminőséget hivatottak javítani. Ezek az eszközök néha a valódi fizika és akusztika tárgykörébe tartoznak, de sok esetben viszont a pszihoakusztika kategóriába sorolhatók. Jelenlegi tesztalanyunkra is többen azonnal rámondták a “snake oil” jelzőt, amiről azonban kiderült, hogy nem állja meg a helyét, mert ez esetben a fizika győzött.

Jelenlegi tesztalanyunk az Audio Engineers Silver 1000 kontakt tisztító és felületjavító folyadéka, ami egyszerű és azonnali hangminőség javulást ígér. Az esetek többségében nyitottak vagyunk a HiFi kiegészítőkre, de vannak termékek amelyekhez azért kissé szkeptikusan állunk hozzá. Volt már dolgunk különböző nano, quantum és egyéb hangzatos elnevezésekkel ellátott hangzásjavító szerekhez, melyek az esetek többségében nemigazán voltak képesek bizonyítani hatékonyságukat, de volt dolgunk egészen jól működő megoldásokhoz is.

A Silver 1000 azonban egy kicsit más. Nincs semmilyen hangzatos összetevő, nincs qvantumtudomány, nincs nanoösszetevő, mindössze egyszerű fizika van. A Silver 1000 tisztítófolyadékba 1000/000, azaz színtiszta ezüst részecskéket vagy inkább apró lemezkéket kevertek, melyek annyira vékonyak és puhák, hogy képesek könnyedén felkenődni a kezelt felületre. A folyadék kettős hatású, mivel képes eltávolítani a szennyeződéseket, valamint ezüstréteget is képez a csatlakozási felületeken. Ennek hatására a kezelt csatlakozók vezetőképessége javul, mivel az ezüst kiváló elektromos vezető. A csatlakozók apró egyenetlenségeit is kitölti az ezüst, így azok felszíne simábbá válik, ami nagyobb felületet, így jobb kapcsolatot biztosít. Mindez elméletben egyszerűen és nagyon jól hangzik, de mivel ez egy teszt, így kíváncsiak voltunk arra, hogy a gyakorlatban mit tapasztalunk.

Kicsomagolás

A folyadék egy átlátszó kék üvegcsében pihen, amelyen a márkanév, a gyártó és pár soros használati utasítás kapott helyet. Egy érdekességre azonban felfigyeltünk, ami akkor történt, amikor felráztuk az üveg tartalmát. Alapesetben a folyadék átlátszó és az üveg aljában vannak a gravítáció által odavonzott ezüstszemcsék és lemezkék. Azonban, ha felrázzuk az üveget (ami erősen ajánlott a használat előtt), akkor az ezüstlemezkék lassan lebegni kezdenek a folyadékban és olyan hatást keltenek, mintha egy átlátszó zselébe ragadtak volna. Mindennek nincs jelentősége a folyadék használhatóságával kapcsolatban, mindössze nagyon jól néz ki.

A folyadék rázogatása közben azon gondolkodtunk, hogy milyen tesztalanyokat válogassunk össze. Kellett legalább egy forráseszköz, egy összekötő (lehetőleg nem optikai kábel), egy erősítő, két tápkábel, egy pár hangszórókábel és egy pár hangsugárzó. Mivel egy rendszer nem biztos, hogy elég lesz az összehasonlításhoz, többet összerakni pedig nem egyszerű dolog otthon, ezért úgy döntöttünk, hogy tesztünket áthelyezzük a Delta HiFi / Házimozigyőr stúdiójába, ahol nyugodtan válogathattunk a különféle összeállítások között.

Meghallgatás

Az első tesztrendszerűnk egy Bluesound Node 2i, Cambridge Audio CXA-81 erősítő és KEF Q750 összeállítás lett, amihez Inakustik Referenz LS-603 hangszórókábelt, Inakustik Referenz NF-202 analóg összekötőt és két olcsó Taga tápkábelt társítottunk. A sorrenden egy kicsit gondolkoztunk, de végül úgy döntöttünk, hogy a táp – összekötő – hangszórókábel sorrendben haladunk, mert így egyértelmübb lesz (ha lesz ) a különbség.

Hozzáfogtunk a teszthez és először kicsit önmagában hallgattuk az összeállítást. A hang kellemes, részletes, a tér pedig egészen jó, ahogy ezt el is vártuk ettől az összeállítástól. Egy nagyjából 25 perces pihentető zenehallgatás után a tápkábelekkel kezdtünk. A Silver 1000-et alaposan felráztuk, lecsavartuk a kupakot és az abban lévő kis ecsettel felvittük a folyadékot a fali oldali csatlakozó villáira, majd a kábelt megfordítva az IEC csatlakozót is bekentük. Ugyanezt megismételtük a másik tápkábellel és a forrás, valamint az erősítő tápcsatlakozóival is. Pár perc várakozás után, mert szerencsére a folyadék gyorsan száradt, alaposan megtöröltük a csatlakozókat, az IEC oldalon pedig fültisztító pálcát is bevetettünk. A gyártó külön felhívja a figyelmet a csatlakozók alapos megtörlésére, mivel az ezüstdarabkák könnyen zárlatot okozhatnak, ha csak úgy mindenhova rákenjük őket és nem töröljük le alaposan. Az eredmény szemre nem sokat változott, azonban a törlőkendőn és a fültisztítő pálcán láttunk némi ezüst maradékot.

A tápkábelt visszadugva és a korábban hallgatott zenéket újra elindítva nem igazán hallottunk változást, amit felfedeztünk arra ráfogható, hogy hibahatáron belül volt. Következett az összekötő kábel, a forrás kimeneti csatlakozói és az erősítő bemenetei. Itt is úgy jártunk el, mint a tápkábel és tápcsatlakozók esetében. Az összekötőt visszadugva és korábbi zenéinket ismét elindítva a változás most jól észrevehető. A tér javult, több a részlet, minden egy kicsit pezsgőbb és valóságosabb, mint korábban. A zene apró részletei jobban előtérbe kerültek, az énekhang pedig határozottabb. Mindezek a változások nem egetrengetőek, de mégis egyértelműek voltak.

Hagytuk még egy darabig sokat hallott tesztzenéinket, mert tetszett az előadás, de kiváncsiságunk felülkerekedett és hozzáláttunk a hangszóróvezetékek és csatlakozók “takarításának”. Miután mindent bekentünk, megszárítottunk, alaposan letöröltünk és visszakötöttünk, újra korábbi zenéink következtek.

A változás most már egészen határozott. A tér mélységben és szélességben is javult, a részletek sokasága, az apró neszek nagyon jól hallatszanak, a női énekhang határozott, minden hangnak határozott kontúrja van. A közép és a magastartomány jelentősebb előrelépést mutat, az alsó tartomány is kicsit feszesebbnek tűnik, de a változás itt a legkevésbé észrevehető.

Mindezek után úgy döntöttünk, hogy szintet lépünk és a forrásnak egy Cambridge Audio CXN-t fogtunk be, erősítőnek egy Luxman L-505UX II-t jelöltünk ki, a hangsugárzók szerepét pedig egy pár Sonus faber Sonetto VIII kapta. A komolyabb elektronikák mellé minőségibb kábeleket is válogattunk, így a felállást két Inakustik Referenz AC-2404 AIR tápkábellel, egy pár Referenz NF-1204 AIR XLR összekötővel és egy pár Referenz LS-2404 AIR hangszórókábellel egészítettük ki.

A teszt során maradtunk a korábbi sorrendnél, a tápkábelekkel kezdtünk és a hangszórókábeleket hagytuk a végére. A meghallgatás egy 20-25 perces “bemelegítéssel” kezdődött, ahol minden csatlakozó a gyári állapotában volt. Amikor már kellemesen hozzászoktunk a hangzáshoz, jöhetett a tápkábelek “ezüstözése”. Az eredmény mintha hallható lenne, bár a változás nem akkora, mint a korábbi rendszer és annak minden elemének “kezelése” után. A változást leginkább talán a dinamika növekedése jelentette, minden kicsit határozottabb és erőteljesebb. Következett az összekötő és a hozzá tartozó ki- és bemenetek. A változás itt már egyértelműbb. Az eddig is kellemes és részletes hang határozottan javult. A tér szélesebb, mélyebb, a színpad valóságosabbá vált. Az énekes helye jól meghatározható és méretei is valósak. A részletek, az apró zörejek is jobban körbevsznek bennünket, mint korábban.

Következtek az utolsó elemek, a hangszórókábelek. Itt is elvégeztük a folyamatot, majd visszakötöttük őket. A zenét elindítva az tűnt fel leginkább, hogy minden maradt úgy, ahogy az előző körben volt, csak mintha mindenből több lenne. Több a részlet, nagyobb a tér, az énekes jelenléte határozottabb, a dinamika pedig komolyabb.

Be kell vallanunk, hogy a Silver 1000 kontakt tisztító és felületjavító folyadék tesztje előtt kevesebbet vártunk, mint amit végül kaptunk. A fizika ez esetben alaposan rácáfolt kezdeti várakozásainkra. A tisztább és ezüsttel bevont csatlakozó felületek egészen jól hallható változásokat hoztak egy relatív olcsóbb és egy már viszonylag drágának nevezhető rendszerben is. A leginkább hallható változások az összekötők és a hangszórókábelek esetében jelentkeztek, de a drágább rendszernél már a tápkábel “beecsetelése” után is tapasztaltunk némi változást a hangban.

Ami a hangon kívül tetszett még, hogy a változások magyarázatához nem kell qvantumfizika, ezotéria vagy voodoo mágia, mindössze fizika, ami a jelek szerint működik. A tiszta felületek és a jobb vezetőképességű ezüst okozhat, és tesztünk alapján okoz is, jól hallható változásokat, amelyek még a jónak nevezhető rendszerek esetében is még jobbá tudják tenni az előadást. Tesztünk végéhez annyi megjegyzést még fűznénk, hogy a meghallgatáson használt kábelek szinte újak voltak és az elektronikák csatlakozói és aljzatai sem voltak már hosszabb ideje kitéve a környezeti hatásoknak. Ez alapján a régebb óta használatban lévő készülékek és kábelek esetében feltételezzük, hogy a Silver 1000 hatása fokozottabban jelentkezik, bár ennek kipróbálására most nem volt lehetőségünk.

  • Használhatóság
  • Hatás/hang
  • Ár/érték
4.8

Összefoglalás

AV-Magazin: AJÁNLOTT

Tesztünk után a Silver 1000-ről nem tudunk semmi negatívumot megemlíteni, mivel kezdeti várakozásainkat alaposan túlszárnyalta és a kellemesen jó hangból is tudott még jobbat kihozni. A egyetlen kellemetlen dolog az ára, ahogy ez mostanában sok más dologgal kapcsolatban is így van, mivel egy kis üvegért cserébe 79€-t, azaz kb. 30.000,-Ft-ot kell a pénztárnál hagyni. Azonban ha azt számoljuk, hogy egy kis üveg tartalma nagyjából 500 csatlakozófelülethez elég, akkor nagyjából 60,-Ft-ba kerül egy csatlakozó kezelése, ami így már nem is tűnik olyan hatalmas összegnek. A vásárlók többségének hosszú évekre elég lehet egy ilyen kis üveg tartalma, mivel a csatlakozókat elég pár havonta újra megtisztítani és ezüsttel bevonni.

A Silver 1000 bennünket meggyőzött arról, hogy a tiszta csatlakozási felületek és a színezüst bevonat képes javítani még a jó hangon is, így használatát csak ajánlani tudjuk. Tesztünk végére maradt még egy jó hírünk; a hazai forgalmazóknál jelenleg a Silver 1000 jelentős kedvezménnyel vásárolható meg, amíg a készlet tart.

Listaár: 28.990,-Ft

Akciós ár: 18.490,-Ft