Meg kell állapítanunk, hogy a sztereó zenehallgatás nem halott és még csak nem is haldoklik. Erre az a tény is ráerősít, hogy a nevesebb gyártók folyamatosan újítják meg a kétcsatornás zenehallgatásra szánt eszközeiknek palettáját, a sztereó erősítőkön keresztül egészen a CD lejátszókig.
Az elmúlt években a streamig szolgáltatók elég nagy szeletet hasítottak ki a zenei piacból, ezzel háttérbe szorítva a fizikai hanghordozókat, de ennek ellenére aki a valódi minőséget keresi, az még napjainkban is leginkább a forgatható korongok között válogat.
A minőségi zenehallgatásra vágyóknak kínál megfizethető alternatívát a NAD új modellsorozata is, melyek közül a C328 sztereó erősítő és a C538 CD lejátszó járt nálunk egy teszt erejéig. Az új C sorozat nagyobb képviselőjét már sikerült korábban meghallgatnunk, mely hangjával és szolgáltatásaival teljesen elégedettek voltunk. Most a kistestvért kapuk meg a hazai képviselettől egy hosszabb tesztre, ráadásul olyan szerencsés körülmények között, hogy az újdonságot össze is tudtuk mérni a nagyobb C 368, valamint az elődmodell C 326BEE képességeivel.
Megjelenés
A C328 megjelenése szakít a gyártótól megszokott formavilággal és a modernebb termékvonalat erősíti. Az erősítő nagy részét a szokásos „egyenszürkeség” uralja, de az elülső függőleges élei már az új design szerinti erős kerekítést kapták. A front oldal letisztult, mindössze csak a hangerőszabályzót, a bemenetválasztó nyilacskáit, egy titokzatos Bass EQ felirattal ellátott gombot (melynek a későbbiekben még egész komoly jelentősége lesz), továbbá a kijelzőt, a standby kapcsolót és a fejhallgató csatlakozóját találjuk rajta. A mély és magas hangok állítására nincs lehetőség, de annyit előre elárulhatunk, hogy ennek egy pillanatra sem éreztük hiányát a meghallgatás alatt.
Méreteit akár kompaktnak is nevezhetnénk, mivel a szabványosnak tekinthető szélességhez viszonylag csekély mélység és már viccesen alacsony magasság tartozik. A szerény fizikai paraméterek azonban előnnyel is rendelkeznek, mivel sok esetben megkönnyíthetik az elhelyezést, továbbá D osztályú Hypex UcD névre hallgató erősítőnek és a kapcsolóüzemű tápegységnek köszönhetően komolyabb hőtermelésre sem kell számítani, ezért akár egy médiabútor alacsonyabb belmagasságú polcán is elhelyezhető.
A hibrid digitális erősítő-technológia mellé a gyártó komoly mennyiségű extrát is pakolt a napjainkban elvárható szolgáltatások közül. A burkolat alá került egy minőségi DAC, egy Bluetooth vevő egység, az LP szerelmeseinek rendelkezésére áll egy MM phono fokozat, valamint a fejhallgató erősítőre is kiemelt figyelmet fordítottak a tervezés és gyártás során. A beépített szolgáltatásokra a hátlapon is számos utalást találunk, mivel az analóg bemenetek mellett egy Bluetooth antenna kapott helyett, ami alatt 2 darab digitális coax és 2 darab optikai bemenettel találkozunk. A számunkra legszokatlanabb aljzat mégis a „SUBW OUT” felirattal ellátott mono kimenet, melyhez egy aktív mélysugárzót tudunk csatlakoztatni a 80 Hz alatti frekvenciák támogatására.
Az erősítőt kissé magára hagyva elővettük a C 538-as CD lejátszót, hogy közelebbről is megismerhessük tesztünk másik társszereplőjét. A kerekített oldalélekkel ellátott forma és a frontoldal elegáns minimalizmusa itt is tetten érhető, ami jól beleillik az új termékvonal megjelenésébe. Az előlapon mindössze a kezeléshez minimálisan szükséges funkciógombokat, mellettük a kijelzőt, a túloldalon pedig a bekapcsológombot találjuk. A hátoldal szintén spártai megjelenéssel bír, mivel az analóg kimenetek mellett mindössze egy-egy digitális koax és optikai aljzat kapott helyett, középen a trigger és a külső infra egység bemenetével találkozunk, a bal oldalon pedig a tápkábel csatlakozója árválkodik. Mivel ennél többet egy CD játszó esetében nem is kell elvárnunk, így csak helyeselni tudjuk a minimalizmus ezen formáját.
A korábban említett kompakt méretek nem csak a készülékeken érhetők utol, hanem részben a kiegészítőkön is visszaköszönnek. A C 538 mellé a gyártó egy normál távvezérlőre megtévesztésig hasonlító, de annak kicsinyített változatát mellékeli, az erősítőhöz pedig egy bankkártya méretű egységet csomagolt. Elsőre a két apróság látványa mosolyt csalt az arcunkra, de azt el kell ismernünk, hogy méretük ellenére kezelésük mégis egyszerű, kényelmes, a feladatát pedig mindegyik tökéletesen ellátja. A NAD mérnökei lehet, hogy szintén mosolyogtak a vezérlőegységeket látva, ezért rendkívül figyelmesen egy további extrával is kedveskedtek. Az erősítőt egy gombkombináció segítségével bármilyen távvezérlőre rá tudjuk programozni, így a két apróság egyikét akár egy fiók mélyére is rejthetjük és nem kell tovább gyarapítanunk az asztalon lévő vezérlőeszközök számát.
Meghallgatás
A jól átgondolt minimalizmusnak köszönhetően a beüzemelést mindössze egy perc alatt elvégeztük és kezdetét vehette a meghallgatás. Elsőként a NAD C 328 és C 538 párosát próbáltuk ki, majd az erősítő mellé került egy Onkyo NS-6170 hálózatos lejátszó, amit a Bluetooth átvitel próbája követett. A párosításokat meghallgattuk analóg és a rendelkezésre álló digitális összeköttetési lehetőségekkel is, de mivel semmi említésre méltó különbséget nem találtunk a hangban, ezért ezekre külön nem is térünk ki a továbbiakban.
A meghallgatáshoz első körben egy ELAC B6 állványos, egy Q Acoustics 3050 álló dobozpárt fogtunk be, de később kipróbáltuk egy ELAC BS 244.3-mal is a C 328-at és mint kiderült, igencsak jól tettük.
ELAC B6: A megszólalás nyílt, semleges és részletes, ahogy azt egy NAD készüléktől elvárjuk, bár a hangzás kevésbé meleg, mint azt a gyártótól korábban megszoktuk. Jazz zenéinken a hangszerek hangja valós, a tér kellemesen széles, magas és mély. Az énekes hangja erőteljes, de nem tolakodó, a magas hangok pedig határozottak, de egy cseppet sem bántó módon. Talán egy kis dinamika hiányzik, de csak akkor, ha mindenképp valami negatívumot kell említenünk.
Elektronikus műfajra váltva a semlegesség megmarad, a megszólalás precíz, de a korábbi modelleknél megszokott kis melegség hiánya itt is felfedezhető. A gyártót jellemző barátságos és lekerekített hangok most inkább pontosak, feszesek és az alsó frekvenciák sem akarnak uralkodni a többi hang felett.
Q Acoustic 3050: A megszólalás szintén levegős és részletes, de egy kissé mélyebb tónusú, mint a B6 esetében. A dinamika javult, ellenben a tér szélességben egy kicsit összement, bár magasságban és mélységben még mindig egész jó a produkció.
A könnyedebb műfajoknál egy kis mély többlet jelentkezik, de mégsem ül rá a megszólalásra. A hangok pontossága is jól tetten érhető, de már keveredik egy kis bulihangulattal.
ELAC BS 244.3: Az eddig hallottakhoz képest nagyobb tér, több részlet és komolyabb mélyek fogadnak, pedig az álló hangsugárzók után ismét egy állványos dobozka került a NAD C 328 mögé. A magasak szelídebbek, de mégis sok apró részlet van jelen, az ének valószerűtlenül valóságosnak hat, az alsó frekvenciák kontúrossága és mélysége pedig a nap legjobbja.
Populárisabb műfajra váltva szintén visszaköszönnek a jazz-nél hallott különbségek, de akár házibulit is tarthatnánk, olyan hangulatot, hangerőt és mélyeket kapunk az ELAC BS 244.3-mal kiegészült NAD párostól.
Az Onkyo hálózati lejátszójára cserélve a NAD C 538-at a hangzás egy kissé levegősebbé válik mindegyik hangsugárzónál, de ezt leszámítva a megszólalás teljesen a korábban hallottakra emlékeztet. A tér kiterjedtebb, de ez leginkább a felsőbb frekvenciák megnövekedett mennyiségének köszönhető. Az énekhang erőteljes, határozott, a színpadkép pontos és a mélységérzetre sem lehet panaszunk.
Elektronikus zenéink kellemesen szólalnak meg, a pontosság szintén figyelemreméltó, a plusz levegősség pedig tagadhatatlanul jót tesz ennek a műfajnak is.
Az elérhető vezeték nélküli kapcsolatra váltva már markánsabb különbséget tapasztalunk. A dinamika mindegyik hangsugárzónál jól hallhatóan csökken, a felsőbb frekvenciák fedettebbek és a térből eltűnik a harmadik dimenzió. Az énekhang kissé tolakodó, a mélyek pedig jól hallhatóan túlsúlyba kerülnek.
Tesztünk ezen részénél egy érdekességre lettünk figyelmesek, ami a C 328 erősítő távvezérlőjéhez kapcsolódik. A Bluetooth próba alatt véletlenül megnyomtuk a léptetés gombját és meglepetésünkre a lejátszónak használt mobilunk is a következő számra ugrott. A lejátszás és szüneteltetés gombok is remekül együttműködtek, ami egy jópofa dolog, ha esetleg nem mobilunkról, hanem más Bluetooth eszközről történne a lejátszás.
Tesztünk szokásos mozzanatait befejezve a C 328-at összevetettük a nagyobb C 368-cal és az előd C 326BBE változatával, mert kíváncsiságunk nem hagyott nyugodni bennünket, a lehetőség pedig kínálta magát, mivel mindegyik modellből rendelkezésünkre állt egy-egy példány.
Kellemes meglepetés volt, hogy a kistestvér nem hagyta magát és a nagytesótól mindössze csak pár lépésnyire maradt el. A C 368 hangerőben, dinamikában és térábrázolásban igaz felülmúlta a kisebb modellt, de karakterük, semlegességük és pontosságuk nagyon közelített egymáshoz.
A C 368 komolyabb erőtartalékokkal rendelkezik, ezért a C 328 hangerejét pár alkalommal csúcsra kellett járatnunk. Mivel még maximumra tekert hangerő mellet sem fedeztünk fel torzítást, dinamikacsökkenést vagy a teljesítmény-kihasználtság csúcsának egyéb negatív hatásait, ezért egy nagyon nagy dicséretben részesítjük a kisebbik NAD erősítőt.
A legvégére hagytuk az elődmodellel történő összevetést, ahol a C 328 semlegesebb hangzása egyből feltűnik. A megszólalás precízebb, pontosabb, de a C 326BEE mellett kevésbé meleg tónusú a hang. Ennél a pontnál viszont felfedeztünk egy érdekességet, mégpedig a tesztünk elején már említett „BASS EQ” gomb hatását. Először azt gondoltuk, hogy egy hagyományos „loudness” kapcsolóval lesz dolgunk, de az aktiválást követően mégsem a szokásos kiemelések jelentkeztek. A „BASS EQ” bekapcsolásával a hang közelebb került az elődmodell karakteréhez, így lényegében egy gombnyomással válthattunk az új precízebb, semlegesebb és a régi melegebb, lekerekítettebb hangzás között.
Összefoglalás
AV-Magazin: AJÁNLOTT
A NAD új C sorozatának nagyobbik erősítője már korábban is kellemes benyomást tett ránk és ez nem változott a kisebb modell esetében sem. A megjelenés letisztult, minimalista, de mégis modern az elődökhöz képest. Látszik, hogy tesztelt párosunk mindkét tagja egy jól átgondolt koncepció eredménye, ahol a megszokott minőségi hangzás mellett az új funkciók is nagyszerűen elférnek.
A CD lejátszó sem okozott csalódást, egyszerű kezelhetősége, megfelelő csatlakoztathatósága és semleges hangja teljesen beleillet a gyártótól megszokott elvárásainkba. Az együttes 300.000,-Ft-hoz közelítő árcédulája teljesen reális, az egyetlen fenntartásunk mindössze a CD lejátszóval kapcsolatos. A páros erősítő része kétségtelenül kiváló ár-érték aránnyal rendelkezik, de napjaink igényeit szem előtt tartva és a C 538-at egy minőségi hálózati lejátszóra cserélve, már inkább a C 368 erősítő BluOS modullal kiegészített árkategóriához közelítünk, ami viszont komoly előnyökkel szolgálhat nagyon hasonló ár ellenében.
Aki CD gyűjteményének megszólaltatásához keres egy minőségi hanggal, egyszerű kezeléssel és modern szolgáltatásokkal rendelkező duót, annak a NAD C 328 és C 538 egy nagyon jó alternatíva lehet. Ahogy a jól felszerelt C 328 önmagában is ajánlható azoknak, akik rendelkeznek már megfelelő forráskészülékkel vagy zenéiket PC-ről, laptopról, esetleg mobiljukról akarják megszólaltatni. Ellenben mindazoknak, akik egy szolgáltatásokkal jól felszerelt erősítő és egy jobb hálózati lejátszó párosát keresik, ár-érték arányban jobb választás lehet a modellsorozat nagyobb darabjának megfelelő modullal kiegészített változata.
NAD C 328 listaár: 179.990,-Ft
NAD C 538 listaár: 109.990,-Ft