Kötelező frissítés – Onkyo TX-NR696 AVR teszt

Onkyo TX-NR696 teszt

Az Onkyo legnépszerűbb sorozatának tavalyi darabjától sokat vártunk, de mégis kissé csalódnunk kellett, mert a szolgáltatások és az árcédula mellett nem sok minden változott. Az idei aktuális modell újdonságait már kisebb lelkesedéssel fogadtuk, annak ellenére, hogy a gyártó marketing osztályán dolgozók most sem keveset túlórázhattak.

Sokszor komoly fejtörést okoz, hogy miként mutassunk be egy modellt, ami leginkább csak aktualizálásra került és hogyan teszteljük, miközben a legkisebb különbség felfedezéséhez is több órás hallgatózás szükséges. A kötelező évenkénti “modellfrissítés” részben jó dolog, de ez a piaci nyomás alaposan feladja a leckét a gyártóknak és a tesztelőknek egyaránt.

Az Onkyo TX-NR696 tesztjének megírása is embert próbáló feladat volt, mivel a gyári specifikációkban felsorolt újdonságok ellenére, lényegesen kevesebb változással találkoztunk az elődmodellhez képest, mint arra a meghallgatást megelőzően számítottunk.

Megjelenés és szolgáltatások

Az NR696 ránézésre teljesen megegyezik az előd 686 típussal és megjelenésével nincs is semmi gond, a formatervet még mindig szeretjük. A pár éve bevezetett új dizájn jellegzetes és karakteres, bár a nagyobb modellek megjelenése azért komolyabb benyomást kelt. Az új modell esetében legnagyobb különbségeket a gyári specifikációban lehet tetten érni, mivel mindössze néhány alkatrész került cserére és pár szolgáltatás aktualizálódott. Az idei modell gyorsabb, nagyobb kapacitású négymagos processzort kapott, átdolgozták a zajcsökkentő áramkört és az újdonságok közé bekerült a 3D virtuális térhangzás.

A TX-NR696 is megkapta a “THX Certified Select” besorolást, ami a gyártó szerint “referencia minőségű otthoni mozihangzás előállítására képes, legfeljebb 60 légköbméter méretű helységekben és maximálisan 3-3.5 méteres hangszórótávolság esetén”. A szolgáltatások kínálata bővült, a zenei szolgáltatások gyors elérésének érdekében pedig a gyártó bevezette a „Next Generation Network Audio” névre keresztelt platformot, amelybe a legnépszerűbb szolgáltatók elérése (Amazon Music, Spotify, Tidal, Deezer) és a Tuneln internetrádió is bekerült. A zenék könnyedén meg is oszthatók vezeték nélkül, mivel rendelkezésre áll a Works with SONOS, a Chromecast built-in, az Airplay 2, a DTS Play-Fi és a FlareConnect is. Az érintésmentes vezérlés lehetőségét továbbra is a Google Assistant biztosítja, mely használatához szükséges egy további, kompatibilis okoshangszóró.

A pár éve frissített, egyszerűen és kényelmesen használható mobilalkalmazás szintén maradt, aminek örülünk, mivel az Onkyo applikációja nálunk az AVR alkalmazások listájának elején szerepel.

Zenei téren a Hi-Res audiofájlok lejátszása szintén változatlan, így hálózaton vagy USB-n keresztül az 5.6 MHz-es DSD anyagok szólaltathatók meg, továbbá a megszokott FLAC, ALAC, WAV, AIFF és Dolby TrueHD audioformátumok támogatása sem változott.

Továbbra is 7 erősített csatorna és 2 mélysugárzó kimenet áll rendelkezésre, így az NR696 egy hagyományos 7.2 vagy egy objektumalapú 5.2.2 rendszert képes kiszolgálni. Ennek köszönhetően alkalmas a Dolby Atmos és DTS:X hangformátumok, maximum 5.2.2 csatornás megszólaltatására, de képes térhatású hang létrehozására, akár két csatornás forrásból is. Utóbbi megvalósításához rendelkezésére áll a már megszokott Dolby Surround és a DTS Neural:X, továbbá képes akár dedikált mennyezeti vagy arra irányított hangsugárzók nélkül is magassági hangcsatornák virtuális létrehozására a Dolby Atmos Height Virtualizer és DTS Virtual:X technológiák segítségével.

Újdonság azonban a Zone 2/Zone B kimenet, amely saját D/A konverterrel rendelkezik és képes a kimenethez csatlakoztatott hangrendszeren keresztül azonos vagy egy másik helyiségben egyidőben ugyanazt vagy teljesen eltérő digitális és analóg hangforrást megszólaltatni. Ehhez akár a TX-NR696 beépített végfokai is felhasználhatók, amennyiben 5.2 csatornás üzemmód van használatban.

A zajcsökkentés érdekében a gyártó átdolgozta a HDMI kártyát is, ennek köszönhetően pedig megújult a különválasztott hálózati elektronika és a továbbfejlesztett „Dynamic Audio Amplification” végerősítő részleg, melyekhez egy megerősített tápegység is tartozik. Az új négymagos processzor képes eleget tenni a legújabb és leggyorsabb Wi-Fi szabvány követelményeinek, továbbá zökkenőmentesen kiszolgálja a megnövekedett igényű hálózati és vezeték nélküli funkciókat.

A hangreprodukciót a továbbfejlesztett “AccuEQ Advance with AccuReflex” kalibrációs rendszer segíti, ami nem csak a hagyományos elrendezésű, hanem a magassági hangszórók hangjának finomhangolására is alkalmas, továbbá a falakról és berendezési tárgyakról visszaverődő hanghullámok kordában tartását is segíti.

A teljesítményadatok változatlanok, maradt a csatornánkénti 165 W (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 csatornán mérve), a HDMI aljzatok között továbbra is kettő darab kimenettel (egyikük eARC képes, tehát már a TV felől is érkezhet HD hangforrás, ami akár Dolby Atmos, vagy DTS-X is lehet) és hét darab (az előlapival együtt) bemenettel találkozunk. A digitális és analóg csatlakozók szintén változatlanok, előerősítő kimenet továbbra sem kapott helyet a hátoldalon, mindössze a “Zone 2 line out” aljzatai szolgálhatnak alacsony szintű jellel, ha erre lenne szükségünk.

Meghallgatás

Az NR696 mögé egy Sonus faber Principia (5, 1 és C) 5.0 szettet kötöttünk, az alsó tartomány megfelelő támogatását pedig két darab Taga TSW-90 mélynyomóra bíztuk.

A meghallgatást beméréssel indítottuk, ahol az NR696 beépített és javított AccuEQ rendszerét használtuk, majd a kapott értékeket ellenőriztük az XTZ Room Analyzer II Pro szettünkkel. Az eredmény egészen jól sikerült, mindössze az alsóbb frekvenciákon volt szükséges az EQ lehetőségeibe manuálisan beavatkoznunk, mivel az automatikus bemérés még nem igazán tudta kisimítani ezeket a tartományokat. (mindig, mindenből lehet jobbat csinálni, ez más bemérő rendszereknél sincs másképp) A távolságokat és a fázishelyességet sikerült rendesen eltalálnia az automata rendszernek, mindössze a plafonba épített Atmos sugárzóinknál éreztünk szükségesnek némi módosítást.

Atmos demóink mellett, szokásosnak nevezhető tesztanyagaink kaptak helyet. A Jack Reacher induló képsorai, az Oblivion jelenetei mellé bekerült pár részlet a Ragadozó városok és a Bosszúállók legutóbbi részéből is, végül koncertfilmünk és sztereó zenéink zárták a sort.

Atmos demóink a már megszokottnak nevezhető “onkyo-s lendületességgel” szólalnak meg. A hang erőteljes, dinamikus, de mégsem tűnik annyira túlzónak az alsó tartomány, mint azt a gyártó belépőkategóriájának vagy régebbi modelljeinek esetében megszoktuk. Ezt valamiért évek óta kezdi elhagyni a gyártó, válaszul talán a megváltozott igényekre. A hang jellegzetes testessége és némi túlzás itt is jelen van persze, de éppen csak annyira, hogy a kissé unalmas valóságnál élvezetesebbé tegye a képernyőn történő cselekményt.

A Jack Reacher nyitójelenetének puskalövései egészen valós hatást keltenek, de hangjukban mégis van annyi plusz, ami érdekessé, testessé teszi a már több száz alkalommal látott és hallott jelenetet. Az Oblivion induló képsorai alatt a beszédhang jól érthető és Tom Cruise hangja jól artikulált. A főcím előtti jelenet apró háttérhangjai jól hallhatóak, a gép felszállását pedig komoly hangnyomás kíséri.

A Ragadozó városok akciójelenetei rendesen körbevesznek bennünket és kellően súlyos a hatalmas gépek hangja, de a mennyezeten elhelyezett hangsugárzóink itt sem teljesítenek úgy, mint ahogy az Atmos hangsávval rendelkező demóink alatt. Ezt a legkevésbé sem szeretnénk az Onkyo számlájára írni, inkább a Hollywood-i hangmérnökök hibája, mivel már több alkalommal is megállapítottuk, hogy a legmodernebb hangsávokban bőven lenne még kihasználható lehetőség.

A Bosszúállók legutóbbi részének mozgalmasabb jeleneteit jól tolmácsolja a TX-NR696, kellően dinamikus, részletes és kellemesen csal a megszólalással, amivel még élvezetesebbé teszi a dinamikusabb jeleneteket. A párbeszédek mindvégig jól érthetőek és a komoly csatajelenetek közben sem tűnik úgy, hogy elfogyna az ereje.

Michael Bublé koncertfilmjének megszólalása szintén jónak nevezhető. A hangszerhangok és az ének már egészen valószerű, de időnként kissé túlzó az alsó tartomány. A tér kiterjedt, a színpad szélessége és magassága rendben, azonban az előadás alatt nem érezzük azt, hogy a koncerteremben ülnénk.

Kétcsatornás üzemmódra váltva egyik kedvelt jazz albumunk megszólalása szintén kellemes, de az énekes és a zenészek csak 2 dimenzióban vannak jelen. Az alsó tartomány is dominánsabb, mint azt megfelelőnek nevezhetnénk, az énekes hangja pedig kicsit mélyebb tónust kap, mint azt megszoktuk. Mindezek ellenére mégsem tudjuk komolyabb negatív kritikákkal illetni a hallottakat.

Populárisabb zenékkel már sokkal jobban érzi magát az NR696, Faithless és Yello számaink dinamikus megszólalást produkálnak. Ezek a műfajok nem a pontos hangszerhangokról és az apró részletekről szólnak, hanem a kikapcsolódásra alkalmas és dinamikában gazdag előadásról, amit az Onkyo-nak sikerült is egészen jól tolmácsolnia.

  • Kivitelezés
  • Kinézet
  • Hang
  • Szolgáltatások
  • Ár/érték
4.4

Összefoglalás

AV-Magazin: AJÁNLOTT

A TX-NR696 meghallgatása nem volt egyszerű feladat.  Talán érdemes azzal kezdenünk, hogy a legújabb modell vásárlói nyugodtak lehetnek, mivel egy nagyon jó alsó-középkategóriás gépet birtokolhatnak, ami az elődjével megkezdett irányvonalat követi látványos megszólalásával.

A szolgáltatások mennyiségét szintén nem érheti panasz, amivel kategóriájában az elsők között foglal helyet. Azonban az éves “kötelezőn” kívül valódi újdonságot nem sikerült felfedeznünk. Hangja közvetlen elődjével megegyező, a számos belső változás nyomait nem igazán sikerült megszólalásában felfedeznünk, szolgáltatásai pedig szintén megegyeznek elődjével, melyek között pár aktualitás is helyet kapott.

A számos, de többnyire nem látható változás, valamint a forint tartós gyengélkedése hatással van az NR696 árcédulájára is, ezért az azon szereplő összeg kissé magasabb, mint közvetlen elődjénél volt. Ennek köszönhetően és a tesztünkön hallottak alapján a TX_NR696-ot jelenleg azoknak ajánljuk, akik a közvetlen elődnél már megszokott hang mellé a legújabb szolgáltatásokat is szeretnék birtokolni. Az elődmodellel rendelkező, de a legújabb szolgáltatásokat nélkülözni tudó Onkyo tulajdonosoknak viszont inkább azt tanácsoljuk, hogy ha kategórián belül újítanának a gyártó kínálatából, akkor szerintünk nyugodtan “szkippeljék” ezt az évet.

Listaár: 249.990,-Ft

 

Hozzászólások