Jelenlegi tesztünk főszereplőjének ikertestvérét nemrég hallottuk, de mivel a francia gyártó is beállt a legújabb „hangfal divathullám” mögé, gondoltuk megnézzük közelebbről, hogy milyen valós mögöttes tartalmat takar a Focal Sib Evo Dolby Atmos 5.1.2 kiegészítés ugyanannál a sorozatnál.
A korábban nálunk járt Focal Sib Evo 5.1 elnyerte ajánlásunkat, ezért jelenlegi tesztünket megelőzően már sejtettük, hogy milyen általános hangminőségre számíthatunk a Sib Evo Dolby Atmos 5.1.2 változatánál. Várakozásunk leginkább a Dolby Atmos képességgel volt kapcsolatos, amit már több alkalommal hallottunk hasonló felállásban, de mégis kíváncsian vártuk, hogy a neves francia gyártó mit tudott kihozni egy ilyen konfigurációból.
Megjelenés
Már a kicsomagolás megtréfált bennünket, mivel kerestük a két darab .2 -es hangszórót, de azzal kellett szembesülnünk, hogy ez a szett is mindössze öt darab szatellitből és egy darab aktív mélysugárzóból áll. Sokáig azért nem kellett keresgélnünk, mivel egyértelmű volt, hogy a gyártó a kissé termetesebb frontsugárzókba rejtette az Atmos hangszórókat, melyek így a mennyezet felé is sugároznak és a visszaverődő hangokkal próbálnak „Atmos hatást” létrehozni.
A Sib Evo Dolby Atmos 5.1.2 változata a megtévesztésig hasonlít az egyszerűbb Sib Evo 5.1-re. A frontsugárzók kivitelének és méretének minimális eltérésén kívül a szett minden további tagja teljesen megegyezik a már tesztelt változat darabjaival, így azokra annak részleteiben nem térünk ki. Aki kíváncsi rá részletesebben, az a korábbi Focal Sib Evo 5.1 tesztünkben mindent elolvashat.
Az első/Atmos sugárzók megjelenése teljesen belesimul az Evo sorozat egységes megjelenésébe. A tervezők valóban jó munkát végeztek, mivel a beépített Atmos hangszóró nem töri meg az egységes design-t. A frontoldali hangszórók paraméterei megegyeznek a többi Sib modellével, a beépített Atmos hangszóró pedig 10cm átmérőjű és a doboz tetején kapott helyet, hogy a megfelelő hangokat a mennyezet felé továbbítva, majd onnan visszaverődve hozza létre a háromdimenziós hangélmény illúzióját. A dobozok felső részére került hangszóró természetesen önállóan kábelezhető, erre külön csatlakozó biztosít lehetőséget, így bármely Atmos képes AVR megfelelő kimenetéről meghajtva teljesen diszkrét csatorna megszólaltatására képes.
Meghallgatás
A Sib Evo 5.1-et egy Marantz NR1608 AVR-rel teszteltük, így logikusnak tűnt, hogy a .2-vel kiegészített változatot ugyanebben a felállásban fogjuk vallatóra. A kezdeti bemérést és finomhangolást követően hozzáfogtunk, hogy meghallgassuk mit tud a Sib Evo Dolby Atmos-szal felszerelt változata. A teszthez a Transformers 4. részének Dolby Atmos változatát vettük elő, amiben bőven van történés a fejünk felett.
A megszólalás ismerős, mondhatni teljesen ugyanazt halljuk, mint korábban az Atmos nélküli változatnál, hiába szerepel a specifikációkban kissé más adat a front/Atmos sugárzókra vonatkozóan. A felettünk lebegő űrhajó hangja egészen hihető, de kicsit közelebb van, mint ahogy a látottak szerint lennie kellene. A hangja nem kimondottan a felettünk levő térből érkezik, hanem mintha körülöttünk lebegne és hatás megközelítőleg sem olyan, mint egy a mennyezetre szerelt direkt Atmos hangszóró esetében. Tovább léptetve az égből potyogó autók, épületdarabok, hajók és alkatrészeik már kissé hihetőbb élményben részesítenek, bár itt sem érezzük, hogy ijedten fel kellene néznünk, mert esetleg ránk esik valami. Az általános hangminőségre nem lehet panaszunk és néhány jelentenél az „Atmos hatás” is tetten érhető, bár főleg ott ahol a hangmérnökök kifejezetten azt akarták, hogy ami felettünk történik, azt onnan halljuk. Mindezek ellenére valahogy mégsem az igazi az élmény.
A Dolby Atmos demóinkra áttérve viszont szintet lép a hangzás. A magassági csatornák hangja valóban a fejünk felett szólal meg, igaz nem annyira pontos, mint egy mennyezetbe épített rendszer esetében, de mégis van érezhető változás. A fentről érkezői hangok jobban elkülönülnek és pozicionáltabbnak tűnnek, mint a Transformers 4. része alatt és az események egy része térben felettünk is megjelenik, nemcsak a hangszínpad emelkedik, mint korábban. Ez így már egészen értékelhető a kezdeti tapasztalatinkhoz képest.
Tettünk egy próbát nem Dolby Atmos anyagok felkeverésével, azaz Dolby Surround módba kapcsoltuk a Marantz-ot és azt tapasztaltuk, hogy ez a felállás is egész jól áll a Sib Evo Dolby Atmos szettnek. Az élmény a Transformers 4 -nél tapasztaltakra hasonlított, a felülről érkező hangok és pozíciójuk nem volt annyira határozott, mint a demók esetében, leginkább a teljes hangtér lett magasabb, bár néha már úgy éreztük, hogy felettünk is történik valami.
Áttérve zenékre a hallottak mit sem változnak. Az Atmos zenei demó anyagunknál a hangtér vertikális irányban jelentősen kiterjedtebb, mint hagyományos formátumban, ami egyértelműen jót tesz a megszólalásnak. A nem objektumalapú anyagoknál a Dolby Surround mód itt is jól működik, szintén nagyobb a tér, de érezhetően kisebb mértékben.
AVM értékelés
Összefoglalás
AV-Magazin: AJÁNLOTT
A Sib Evo Dolby Atmos 5.1.2 meghallgatása során elsőként azt a tanulságot vontuk le, hogy az Atmos formátum esetén is a legnagyobb jelentősége a hangkeverésnek van. A kimondottan erre kiélezett demók egytől-egyig úgy szólaltak meg, hogy néha már elhittük a fejünk felett elhelyezett hangszórókat, de a kicsit gyengébb vagy nem kimondottan bemutatóra készült anyagoknál ez az élmény jelentősen csökkent.
Ettől függetlenül a Sib Evo 5.1.2-es változata jól szerepelt, hozta az 5.1-es változatnál korábban már megismert kellemes és dinamikus hangzást, amihez a beépített Atmos hangszórók még hozzá tudtak tenni és időnként szinte már hihető háromdimenziós élményben részesítettek bennünket. A jelek szerint a francia gyártó gondolt azokra, akik nem szeretnének vagy nem tudnak további hangszórókat a mennyezetre szerelni, de mégis egy igényes megjelenésű és jó hangú Atmos-képes rendszerrel dobnák fel nappalijukban a hangot. Számukra a Sib Evo 5.1.2-es változata megfelelő választás lehet, mivel hangminőségével és helyenként megvillanó Atmos képességével valóban új szintre tudja emelni a moziélményt.
Ellenben ha valaki komolyabb objektumalapú rendszer kiépítésében gondolkodik és nem csak a kimondottan erre a formátumra kihegyezett anyagoknál vagy a jobb hangkeveréssel rendelkező filmeknél akarja élvezni a magassági csatornák lehetőségeit, akkor továbbra is a mennyezetre szerelt Atmos sugárzók használatát javasoljuk.
A Sib Evo szett korábban már elnyerte tetszésünket, így a Dolby Atmos változat hangjával sem akadt problémánk. A beépített Atmos hangszórók tették a dolgukat és megfelelő minőségű hanganyag esetén teljesen elfogadható virtuális teret hoztak létre, de a közel százezer forinttal magasabb összegű árcédula miatt ajánlani nem igazán tudjuk, mivel a különbözetből két darab mennyezeti hangszóró már bőven vásárolható, ha van hol elhelyeznünk azokat.
Azt ellenben meg kell említenünk, hogy olyan esetekben, ahol a mennyezeti hangszóró elhelyezése, beépítése nem megvalósítható alternatíva, ott lényegesen jobb választás lehet, mint az általunk korábban hallott hasonló konstrukcióban készült Dolby Atmos hangszórószettek. Kompromisszumok természetesen ennél a szettnél is vannak, de 20-25 négyzetméter alatti alapterülettel és normál belmagassággal rendelkező helységekben kellemes plusz élményt képes nyújtani. Igaz az Atmos élmény nem annyira valódi, mint lehetne, de időnként már egészen közel jár hozzá.
Gyártó: Focal