Finomított változat – Q Acoustics 3050i teszt

A Q Acoustics nem egy több évtizedre visszatekintő nagy név, mivel a márkát mérnökök és üzletemberek alapították 2006-ban. Céljuk az volt, hogy megfizethető áron kínáljanak kiváló minőségű hangsugárzókat, ezért a termékek tervezését az Egyesült Királyságban, házon belül végzik, az összeszerelés viszont már a Távol-Keleten történik.

A Q Acoustics új modellsorozata már egy ideje a piacon van, de valamiért csak most tudtuk tesztre fogni a megújult 3000-es sorozat egyetlen álló képviselőjét. Az újdonság közvetlen elődjét már korábban tesztre fogtuk és meg is kedveltük, ezért kíváncsian vártuk mit tud felmutatni az újdonság.

Megjelenés

Első ránézésre nem sok különbséget fedezünk fel az elődhöz képest, a dobozok a már megszokott stílusjegyeket viselik magukon. A gyártó az oldalsó éleket alul és felül elegánsan lekerekítette, ennek köszönhetően pedig az elődnél már megkedvelt kellemesen harmonikus forma maradt a régi. A kabinet selyemfényű, sötétszürke fóliaborítást kapott, ami kissé sivár hatást kelt, de létezik még dió, fekete és fehér kivitel is. Tesztdarabunk színét félretéve a fólia minősége jónak nevezhető, a kidolgozás és az illesztések mindenhol pontosak.

Az egyetlen apró negatívum amivel szinte azonnal találkozunk, az a mágnes rögzítéssel ellátott előlapi védőszövet, amely ennél a modellnél is kissé egyszerűre sikerült és nem igazán nevezhető minőségi darabnak. Ennek ellenére feladatát ellátja és a mágneses rögzítésnek köszönhetően nem csúfítják lyukak az előlapot, ha a tulajdonos úgy dönt, hogy szeretne gyönyörködni a hangszórók látványában.

A hangszórókészlet két darab 165 mm-es mélyközépből és egy darab 22 mm-es dómsugárzóból áll, melyek kétutas rendszert alkotnak. A mélyközép hangszórók erősített papírból készültek, a magas hangok megszólaltatásáért pedig a lágy szövetdóm felel. A magassugárzó érdekes megoldással rendelkezik, mivel a szokásos szövetkupola anyagából egy azt körülvevő gyűrű is került kialakításra, ami a gyártó leírása alapján alacsonyabb torzítást, így pontosabb hangreprodukciót biztosít a magasabb frekvenciákon.

A 3050i belsejében a Helmholtz Pressure Equalizer technológiát alkalmazták a tervezők a belső nyomás által keletkező rezonancia csökkentésére. Szintén újdonság a Q Acoustics P2P (Point-to-Point) merevítési megoldás, amely növeli a dobozok merevségét és stabilitását.

Kívül az egyetlen igazán látványosnak nevezhető újdonság a hangszórók körül elhelyezett fémgyűrűk, melyek kis eleganciát kölcsönöznek a minimalista megjelenésű dobozoknak. A frontoldalon további említésre méltó dolog nem is kapott  helyet, ezért megfordítottuk a dobozokat, hogy szemügyre vegyük a hátoldalukat is. Itt több újdonságot is felfedezünk az elődhöz képest, mivel a méretes reflexnyílás komolyabb kialakítást kapott, a kettős kábelezés lehetősége eltűnt, de a korábbi csatlakozók helyére minőségibb darabok kerültek. A dobozok alján a megfelelő stabilitást biztosító (és a Concept sorozatra emlékeztető) támasztólábak maradtak az előddel megegyező formában. A gyártó figyelmesen állítható magasságú, menetes  tüskéket is melléklet a 3050i-hez, melyek segítségével a megfelelő elcsatolás és stabilitás is biztosított.

Az anyaghasználatot és a kivitelezés minőségét csak pozitív kritikával tudjuk illetni, a kissé túl egyszerű takarószövet, valamint fólia-borítás egyhangúsága pedig elnézhető ebben az árkategóriában.

A technikai adatok a gyári specifikációk alapján biztatóak, mivel az ígért frekvenciaátvitel 44 és 30.000 Hz között +3 dB/-6-os sávon belül marad, az érzékenység 91 dB, a minimum impedancia pedig 4 ohm. A fizikai méretek teljesen átlagosnak nevezhetők, a 102 cm-es magassághoz 20 cm-es szélesség (lábakkal együtt 30 cm) és 31 cm mélység párosul, de az élek kerekítésének köszönhetően mégsem tűnik nagynak a doboz. A súly viszont sokatmondó, mivel a 3050i darabonként közel 18 kg-ot nyom, ami a kabinethez használt anyagok megfelelő vastagságáról árulkodik.

Meghallgatás

Mivel a külsőségekben a felsorolt apróságokon túl semmi igazán újat nem sikerült felfedeznünk, ezért a vizuális ismerkedést követően hozzáláttunk a meghallgatáshoz. A dobozok elé a Cambridge Audio CXA60 erősítő és CXN hálózatos lejátszó párosa került, az összeköttetésről pedig Soundfield Atmosphere hangszórókábeleink gondoskodtak.

Zenéink a szokásosnak nevezhető összeállításokból kerültek ki, így Allan Taylor – There Was a Time dalát, Karen Souza – Essentials albumáról a Creep, a New Year’s Day és a Billie Jean feldogozásokat, végül pedig kedvenc Daft Punk lemezünk nyitó és záró számait hallgattuk meg a Q Acoustics 3050i előadásában.

Allan Taylor hangja kellemes és az olcsóbb hangsugárzók esetében megjelenő kissé búgós megszólalás egyáltalán nem tapasztalható. A zongora hangja szintén a magasabb kategóriás dobozok hangját idézi, mivel a húrokra csapódó kalapácsok hangjai szinte már kézzelfoghatóan és valósan jelennek meg körülöttünk.

Az Essentials albumról felcsendülő zongora hangjai szintén erőteljesek és valósak, minden leütésnek súlya van, melyeket jól artikulált énekhang kísér. A tér kellemesen kiterjed minden irányban, a színpad széles, magas és már háromdimenziósnak nevezhető. A színpadkép nem kimondottan precíz, hanem inkább nagyzoló, de ennek ellenére mégis határozott az előadó jelenléte, ami ebben a kategóriában igencsak dicséretesnek nevezhető. A megszólaláshoz kellemes, kissé lekerekített magas hangok tartoznak, melyek soha nem akarnak bántóak lenni, így nagyon hosszan hallgatható a produkció.

A Billie Jean feldolgozás energikusabb hangzása és a cintányérok hangsúlyosabb jelenléte sem tudja zavarba hozni a 3050i-t. A dobok, a gitár és az ének szépen elkülönül, de mégis egységes marad, a szaxofon hangja pedig kellemesen érces. A mélyek pontosságát azonban kiemelnénk, mivel ennyire feszes alsó frekvenciákkal csak minimum egy kategóriával feljebb szoktunk találkozni.

A Daft Punk albumunk dinamikája nagyon jó és a hangszerek komplex megszólalása sem tudja kizökkenteni nyugalmukból a Q Acoustics dobozait. A magas hangok finomak, mégis határozottak, a közepek kissé visszafogottak, de az alsó frekvenciák pontossága viszont itt is figyelemreméltó.

  • Kivitelezés
  • Kinézet
  • Hang
  • Ár/érték
4.8

Összefoglalás

AV-Magazin: AJÁNLOTT

A Q Acoustics 3050i egy nagyon kellemes hangú és jól sikerült hangsugárzó, ami megtartotta elődje pozitívumait, de pár apróságban javulni is tudott. 

Az anyaghasználatra korábban sem lehetett panasz, pár látható és kevésbé látható apróságon pedig pozitív irányba sikerült javítani a gyártónak. A külső fólia egyhangúsága ugyan maradt, de a hangszórók körüli fém gyűrűk kissé oldani tudják a puritista hangulatot.

A hangjáról szintén csak pozitív dolgok jutnak eszünkbe. Az angolos, hosszan hallgatható hanghoz  kellemesen nagy tér és kellően pontos megszólalás társul, ami időnként kissé nagyzoló, de még éppen csak annyira, hogy azt pozitívan tudjuk értékelni.

A Q Acoustics 3050i mindenben elnyerte ajánlásunkat, így akik megfizethető áron szeretnének kellemes, pontos megszólalást és a divatos kinézetnél, valamint a jól csengő márkaneveknél fontosabbnak tartják a hangprodukciót, azok mindenképp hallgassák meg ezt a hangsugárzó párost, szerintünk nem fognak csalódni.

Listaár: 239.990,-Ft

Hozzászólások