A kötelezőn túl – Onkyo TX-RZ840 AV-erősítő teszt

Az utóbbi években a modellváltások leginkább “kötelező frissítésnek” nevezhetők a legtöbb gyártónál, mivel komolyabb változások csak ritka esetekben történnek és a gyártók leginkább az aktuális, legújabb szolgáltatásokra helyezték a hangsúlyt. Az Onkyo legújabb középkategóriás AV-erősítője szintén beillik ebbe a sorba, azonban a gyártó leírásai alapján a szoftveres újdonságok mellett további módosítások is történtek a közvetlen elődhöz képest.

A TX-RZ840 az Onkyo jelenlegi AVR kínálatának legkisebb középkategóriás képviselője, amely már a felső kategóriához tartozó formatervvel rendelkezik. A lassan fél évtizede az RZ900-zal bevezetett új dizájn még ma is kissé megosztja a márka kedvelőit, de ennek ellenére mégis jóval komolyabb megjelenéssel rendelkezik, mint a korábbi vagy a jelenlegi kisebb modellek formavilága.

Megjelenés és szolgáltatások

Az előd, RZ830-hoz képest a külső továbbra is változatlan, mindössze az előlapra ragasztott matricára került néhány új szolgáltatás logója. A beltartalom nagy része szintén változatlan, de pár újdonság és aktuális szolgáltatás mégis került a burkolat alá. Az erősített csatornák száma továbbra is kilenc, a szolgáltatások közé bekerült az aktuálisan legfrissebb kép- és hangformátumok kezelése, valamint az érintés nélküli vezérlés lehetősége is rendelkezésre áll.

A kilenc darab végfokerősítő teljesítménye, a gyári adatok alapján, 180 W (6 ohm, 1kHz, 1% THD, 1 csatornán mérve) csatornánként, a jelfeldolgozás pedig 11.2 csatornás. A rendelkezésre álló hangformátumok lefedik a Dolby Atmos és DTS:X variánsok elérhető legújabb változatait, melyeket önerőből 5.2.4 vagy 7.2.2 felállásban képes megszólaltatni, de egy további sztereó erősítő beiktatásával 7.2.4-es rendszer is megvalósítható. Az újdonságok sorába bekerült a Dolby Atmos Height Virtualizer és a DTS Neural:X, mint a legújabb 3D hangformátumok, a valósághű képmegjelenítést pedig az “IMAX Mode” segíti, amely az IMAX Enhanced tartalmak megfelelő kezeléséért felel.

A legújabb képformátumok szintén nagy hangsúlyt kaptak, ezért a legnépszerűbb nagy dinamikatartományú képanyagok támogatása, mint a Dolby Vision, a HDR10 és a HLG, sem maradt ki a szolgáltatások közül. A 4K szabványnak megfelelő videofeldolgozás támogatja a BT.2020 színtér lefedettséget és a 4K/60Hz-es képmegjelenítést, de az 1080p / 4K felskálázás is elérhető opció.

Az online zenelejátszásra is kiemelt figyelmet fordított a gyártó, ennek köszönhetően a legnépszerűbb platformok kerültek a szolgáltatások közé. Az online stream-szolgáltatók közül rendelkezésre áll az Amazon Music, a Tidal, a Spotify és a Deezer, a Tuneln internetrádiónak köszönhetően pedig több ezer online rádiócsatorna érhető el egyszerűen.

A vezeték nélküli és több zónás zenelejátszáshoz a Bluetooth szabvány legújabb változata, a beépített Wi-Fi, a Chromecast built-in, a Works with SONOS, a DTS Play-Fi, az Airplay 2 és a FlareConnect áll rendelkezésre. A készülék érintés nélküli vezérlését a Google Assistant támogatja, működéséhez azonban szükség van egy további, kompatibilis okoshangszóróra. Az új Next Generation Network Audio szolgáltatás támogatja a multi-room streaming és az Onkyo Controller 7 használatát, amit az Onkyo jól sikerült és stabil működésű mobilapplikációja tovább erősít látványos, logikus felépítésével és egyszerű használhatóságával.

A digitális hang analóggá alakítását a már évek óta bevált AKM gyártmányú, 384 kHz/32bit felbontásra képes D/A konverterek végzik, melyek a DSD formátumot 11.2 MHz-ig képesek kezelni. A zajcsökkentésért és dinamikus megszólalásért az Onkyo saját fejlesztésű VLSC áramköre és diszkrét felépítésű, “Dynamic Audio Amplification” végfoktranzisztorai felelnek.

A készülék hátoldalán a 7 darab HDMI bement mellett 2 további kimenetet találunk, mely utóbbiak közül a “Main” jelzésű eARC képes, azonban a HDMI csatlakozók mindegyike még HDCP2.2 védelemmel rendelkezik. A további csatlakozók között helyet kapott egy lemezjátszó bemenet és egy 11.2 csatornás analóg előerősítő kimenet is.

A menürendszer változatlan, letisztult és könnyen kezelhető felülettel fogad bennünket, ahol minden apró beállításra van lehetőségünk. Egyszerűen beállítható a hangsugárzók elrendezése, a használt zónák száma, de a szobakorrekciós rendszer automatikus beállításai is könnyedén módosíthatók manuálisan.

A szobaakusztikai beállításokat az AccuEQ Advance névre keresztelt rendszer végzi, ami 9 különböző ponton képes mérni, az AccuReflex kiegészítésnek köszönhetően pedig a frontsugárzókra helyezett Atmos dobozok visszaverődő hangját is figyelembe veszi és megfelelően hozzáilleszti a többi hangsugárzóhoz. A bemérőrendszer a 2 darab mélysugárzó kimenetet továbbra sem képes külön kezelni, így két mélyláda használata esetén azokhoz nem lehet a készüléken keresztül különböző beállításokat megadni.

Meghallgatás

A meghallgatáshoz egy DALI Opticon (6, 1, Vokal LCR) összeállítást, egy Kef Kube 10b mélysugárzót és a mennyezetbe épített Magnat magassági hangszórókat fogtuk be, mivel nem akartuk a hangsugárzókat túlságosan az RZ840 kategóriája fölé lőni. A konfigurációt 5.1.2-re állítottuk, majd elindítottuk az AccuEQ automata bemérését. A kapott eredményeket manuálisan kissé után állítottuk, amihez XTZ szettünket vetettük be. A menürendszert és a beállítási lehetőségeket már az elődmodellen megszoktuk, ezért a finomhangolás egészen gyorsan sikerült és hozzáfoghattunk a meghallgatáshoz.

A mozis teszthez újdonságként a Bosszúállók utolsó részét indítottuk el, de sort kerítettünk az Éli könyve és az Oblivion általunk jól ismert jeleneteire is.

Az Endgame cselekményének részleteibe most nem mennénk bele, elvégre tesztünk nem filmkritika, de annyit azért megjegyeznénk, hogy a látvány és a hang szerintünk lényegesen jobban sikerült, mint a befejező rész történetének vászonra álmodása. A képi világ és a hangkeverés egyértelműen jól sikerült. A halk párbeszédeket és a mozgalmas csatajeleneteket egyformán jól tolmácsolja az Onkyo, az objektumalapú hangformátumnál pedig a hangmérnökök egészen jól kihasználták a lehetőségeket, mivel több alkalommal is úgy érezzük, mintha a formátum marketingleírásában olvasható “hangbuborékban” foglalnánk helyet.

A jelenetek hangja kellően dinamikus amikor kell, de megfelelően visszafogott amikor arra van szükség. A megszólalás pontos, teres és csak éppen annyira testes, hogy még nem zavaró, de kellően hangsúlyossá teszi az effekteket. Az Onkyo-kat régebben jellemző karakter az RZ840 esetében csak nyomokban fedezhető fel, ami határozottan jót tesz a megszólalásnak, de emellett mégis kellően hangsúlyos az előadás.

Az Éli könyvében az utcai lövöldözés rendkívül dinamikus és életszerű. Továbbléptetve a puszta közepén álló házban elbújt főhőseink és az üldözőik között kialakult tűzpárbaj szintén komoly hangvihart kavar körülöttünk, melynek csúcspontján egy felrobbanó autó is a nyakunkba zuhan.

Az Oblivion unalomig ismert jelenetei sem okoznak csalódást. A hang erőteljes és testes, de mindezek mellett bőven van elég hely a párbeszédek, az apró neszek és zörejek számára is. Kedvenc üldözéses jelenetünk alatt arról is meggyőződhettünk, hogy az Onkyo 800-as sorozatának aktuális képviselője, a hangok térbeli pozícióit is remekül adja vissza, akár hagyományos HD formátumot akár a Dolby “virtuális Atmos” algoritmusát választottuk.

Sztereó zenéink következtek, melyekhez a “Pure Audio” módot választottuk és meglepetésünkre így is egészen jól szerepelt tesztalanyunk. Természetesen az “egészen jól” jelző középkategóriás AVR szinten értelmezendő, mivel az is jól hallható volt, hogy az RZ840 inkább a mozgalmas filmekkel érzi jól magát.

Jazz zenéink a filmeknél már tapasztalt lendületes, de mégis részletes megszólalást hozzák, az énekhangból pedig egészen semlegeset kapunk. A pozitívumok mellett azonban a sztereó térábrázolás és a mélységérzet nem akart összeállni, amit nem igazán nevezhetünk valódi hiányosságnak egy ilyen árú AVR esetében. A részletekre viszont nem lehet panaszunk, a halk neszek és zörejek egészen kellemesen vannak jelen, de néha kissé kevesebb van belőlük, mint ahogy azt a felvételeken megszoktuk

Könnyedebb műfajra váltva Punnany Massif albumunk kellemes meglepetés, mivel a dinamika nagyon jó és a kissé testes hangzás most kifejezetten jól áll az előadásnak. A színpad most is inkább 2 dimenziós, viszont széles és magas, a hiányosságok nagy részét pedig feledtetni tudja velünk a lendületes megszólalás.

  • Kivitelezés
  • Kinézet
  • Szolgáltatások
  • Hang (mozi)
  • Hang (zene)
  • Ár/érték
4.7

Összefoglalás

AV-Magazin: AJÁNLOTT

Hangban hatalmas újdonságra nem számítottunk tesztünket megelőzően, ami nagyrészt be is igazolódott. azonban elődjéhez képest kissé komolyabb, semlegesebb, de mégis az Onkyo AV-erősítőire jellemző “dögös” és dinamikus karakter hozta.

Szolgáltatásai között sok “kötelező” elem kapott helyet, de pár apróságot azonban hiányoltunk, melyek a konkurens darabokba megtalálhatók. Azonban ami bekerült az jól működik. A bemérőrendszerre nem lehet panaszunk, a beállítási lehetőségek részletesek, a menü és az applikáció működése pedig gyors és stabil.

A hang továbbra is erőteljes, lendületes, azonban a mélytartomány még kevésbé tolakodó, mint a márka régebbi képviselőinél, ez pedig a felette álló márkatársait idézi. Filmeknél nagyon kellemes teret jelenített meg, objektumalapú formátumok esetében nagyon jól hozta a magasságérzetet, persze ez utóbbi nagyban függött az adott anyag hangkeverésétől is.

Tesztünk végén arra jutottunk, hogy az RZ840 szolgáltatásaiban mindössze az “éves kötelezőt” hozza, azonban hangban mintha egy fél kategóriát feljebb lépett volna. Filmeken kellemes megszólalása biztosította az élvezeti faktort, zenei képessége azonban továbbra is leginkább kommersz elektronikus műfajokhoz vagy háttérzenéhez ajánlott elsősorban.

Az újdonság listaára az Onkyo esetében is magasabb, mint az elődmodellé, ennek okát azonban most nem fejtegetnénk, azonban jövőbeli vásárlóknak jó hír, hogy a TX-RZ840 megvásárlásával nem csak egy halom új szolgáltatást kapnak, hanem némi hangbeli javulást is, ezért részünkről ajánlott vétel.

Listaár: 459.990,-Ft

Hozzászólások